Μichael Jackson Billie Jean H Ιστορία The story of Billie Jean

BILLIE JEAN – Michael Jackson

Billie Jean is not my lover
She’s just a girl who claims that I am the one
But the kid is not my son
She says I am the one, but the kid is not my son


Το «Billie Jean» περιλαμβάνεται στον έκτο σόλο δίσκο του Michael Jackson, «Thriller», που κυκλοφόρησε το 1982.
Το πρώτο demo του τραγουδιού το έγραψε ο Michael  στο προσωπικό του στούντιο το φθινόπωρο του 1981 και λέγεται ότι το εμπνεύστηκε από μία πραγματική ιστορία που βίωσε ο ίδιος εκείνη τη χρονιά. Συγκεκριμένα, μία κοπέλα ισχυρίστηκε ότι ένα από τα δίδυμα παιδιά της  ήταν δικό του παιδί.
Ο Michael  λάμβανε συχνά επιστολές αυτού του είδους αλλά αυτή η κοπέλα, την οποία ουδέποτε είχε συναντήσει στο παρελθόν, συνέχισε να τον ενοχλεί και να του στέλνει γράμματα που μιλούσαν για τον υποτιθέμενο γιο τους. Έγραφε ότι αγαπούσε τον τραγουδιστή και ότι ήθελε να είναι μαζί του. Του έγραφε πόσο ευτυχισμένοι θα ήταν μεγαλώνοντας οι δυο τους το παιδί και, επιπλέον, αναρωτιόταν πως ο Jackson μπορούσε να αδιαφορεί για το ίδιο του το αίμα.
 Μετά από τις επιστολές, η κοπέλα τού έστειλε ένα δέμα που περιείχε μία φωτογραφία της και ένα… όπλο! Ο Michael  τρομοκρατήθηκε καθώς στο γράμμα, που συνόδευε το δέμα, η κοπέλα ζητούσε από τον τραγουδιστή να αυτοκτονήσει συγκεκριμένη ημέρα και ώρα! Έγραφε μάλιστα ότι και η ίδια θα έκανε το ίδιο, αφού πρώτα θα σκότωνε το μωρό, και ότι αφού δεν μπορούν να είναι μαζί σ’ αυτή τη ζωή τότε θα είναι μαζί στην επόμενη!
  Μετά την ταλαιπωρία που τράβηξε ο Michael , κι αφού βγήκε μία βόλτα με το αυτοκίνητο έχοντας παρέα δύο από τα αδέρφια του, του ήρθε η ιδέα να γράψει ένα τραγούδι κι έτσι μέσα σε τρία μόλις λεπτά έγραψε τους στίχους του «Billie Jean».

Ο ίδιος ο Michael  στην αυτοβιογραφία του, με τίτλο «Moonwalk», δηλώνει ότι το ασυνήθιστο θέμα του «Billie Jean» δεν βασίστηκε σε υπαρκτό πρόσωπο αλλά στις groupies που αντιμετώπιζε αυτός και τ’ αδέρφια του, τον καιρό που αποτελούσαν τους Jackson 5:
– Δεν υπήρξε ποτέ πραγματική Billie Jean. Το κορίτσι του τραγουδιού είναι μία σύνθεση ανθρώπων με τους οποίους συναναστρέφονταν τ’ αδέρφια μου όλα αυτά τα χρόνια. Δεν μπορούσα ποτέ να καταλάβω πως είναι δυνατόν αυτά τα κορίτσια να λένε ότι κουβαλάνε το παιδί κάποιου όταν αυτό δεν είναι αλήθεια.

Όπως και να έχει η αλήθεια, το αποτέλεσμα ήταν ότι ο Michael  έγραψε ένα από τα περισσότερο επευφημημένα τραγούδια του, ένα εκπληκτικό χορευτικό pop-funk φουτουριστικό κομμάτι, με έντονα τα στοιχεία της R&B και του funk, που έμεινε στην ιστορία. Και μάλιστα  όχι μόνο έγραψε τους στίχους και τη μουσική, αλλά έκανε και την ενορχήστρωση, καταθέτοντας μία ριζοσπαστική πρόταση για την εποχή 
Σύμφωνα με το περιοδικό Rolling Stone, ο Michael Jackson ανακάλυψε το ρυθμό του «Billie Jean» στο drum machine που είχε στο σπίτι του. Επίσης, σύμφωνα με το περιοδικό Q ( Μαρτίος 2008), δούλεψε επί τρεις εβδομάδες μόνο για τη μπασογραμμή, η οποία αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία του τραγουδιού μαζί με τους φωνητικούς… λόξυγκες του Michael Jackson. 




Η μουσική σε συνδυασμό με τους στίχους του πρώτου κουπλέ, δημιουργεί την εικόνα μιας Billie Jean που δημιουργεί αναταραχή στην πίστα χορού. Προσελκύει το πλήθος με τις σαγηνευτικές της κινήσεις και μέσω της ευωδίας του αρώματός της δελεάζει τον Michael Jackson για να την ακολουθήσει στην κρεβατοκάμαρά της.


Η γκάμα της φωνής του Michael Jackson περιλάμβανε από νότες βαρύτονου μέχρι falsetto  και γι’ αυτό έγραφε συχνά μελωδίες που τον βοηθούσαν να δείξει το εύρος της φωνής του. Εντούτοις, στα κουπλέ του «Billie Jean» τα φωνητικά του τραγουδιστή κυμαίνονται από τενόρο (οξύφωνο) μέχρι χαμηλό falsetto. Στο ρεφρέν ο Michael επιδεικνύει falsetto από τέσσερις νότες και στον τελευταίο στίχο κορυφώνει τα φωνητικά του σε μια πλήρη οκτάβα.
 Στο σημείο όπου οι στίχοι λένε ότι τα μάτια του μωρού μοιάζουν με του Michael Jackson, ακούγεται ένα «oh no», το οποίο συνοδεύεται με το χαρακτηριστικό falsetto «hee, hee». Στο ρεφρέν εισάγονται τα βιολιά και το σαξόφωνο και ακολουθεί ένα μικρό σόλο κιθάρας με τέσσερις νότες. Η πρόοδος των συγχορδιών παραμένει αμετάβλητη και δένεται με τους φωνητικούς λόξυγκες του Michael. Όλα αυτά τα μουσικά και φωνητικά στοιχεία συγκεντρώνονται στο τελικό ρεφρέν, ενώ στο fade του τραγουδιού ο MJ συνεχίζει να αρνείται την πατρότητα του παιδιού της Billie Jean.

Ο Michael στην αυτοβιογραφία του  στο «Moonwalk» λέει για το τραγούδι:
– Ένας μουσικός ξέρει να ξεχωρίζει την επιτυχία. Και πρέπει να διαισθάνεται σωστά. Ένα τέτοιο τραγούδι σε γεμίζει και σε κάνει να νιώθεις ωραία. Το καταλαβαίνεις όταν το ακούς. Έτσι ένιωσα και με το «Billie Jean». Ήξερα ενώ το έγραφα ότι επρόκειτο να γίνει μεγάλη επιτυχία. Απορροφήθηκα πραγματικά σ’ αυτό το τραγούδι. Μία μέρα, κατά τη διάρκεια ενός διαλείμματος από την ηχογράφηση, οδηγούσα στον αυτοκινητόδρομο Ventura και ήμουν με τον Nelson Hays με τον οποίο συνεργαζόμασταν εκείνη την εποχή. Το «Billie Jean» γύρναγε συνέχεια στο μυαλό μου και το σκεφτόμουνα συνέχεια. Όταν βγήκαμε από τον αυτοκινητόδρομο, ένα παιδί με μια μοτοσικλέτα μας πλησίασε και μας είπε ότι το αυτοκίνητό μας πήρε φωτιά. Ξαφνικά παρατηρήσαμε τον καπνό και σταματήσαμε στην άκρη του δρόμου όπου είδαμε ότι όλο το κάτω μέρος της Rolls-Royce πήρε φωτιά. Εκείνο το παιδί πιθανότατα να έσωσε τις ζωές μας. Αν το αυτοκίνητο είχε εκραγεί, μπορεί να είχαμε σκοτωθεί. Αλλά ήμουν τόσο απορροφημένος σ’ αυτό το τραγούδι που ούτε καν είχα συνειδητοποιήσει, παρά μόνο αργότερα, τι φοβερό θα μπορούσε να μου είχε συμβεί.


O Bruce Swedien, ο οποίος προκειμένου να επιτύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα μίξαρε το τραγούδι 91 φορές, γεγονός ασυνήθιστο ακόμα και για τον ίδιο που συνήθως μίξαρε τα τραγούδια με την πρώτη. Ο Swedien έχει κερδίσει μέχρι σήμερα πέντε βραβεία Grammy, ενώ ήταν υποψήφιος 13 φορές.

Στην περίπτωση του «Billie Jean», ο Quincy Jones ζήτησε από τον Swedien να δημιουργήσει ένα ήχο στα drums που να μην έχει ακουστεί ποτέ στο παρελθόν, και να προσθέσει κάποια στοιχεία ώστε να προσδώσουν στο τραγούδι μία «ηχητική προσωπικότητα».
Bruce Swedien: Τελικά κατέληξα να φτιάξω μία πλατφόρμα τυμπάνων και να σχεδιάσω κάποια ειδικά πραγματάκια, όπως ένα κάλυμμα στο βαθύ τύμπανο και ένα επίπεδο κομμάτι ξύλου που έβαλα ανάμεσα στο snare και στο hi-hat. Εν κατακλείδι, δεν υπάρχουν πολλά μουσικά κομμάτια που να μπορείς ν’ ακούσεις τις τρεις-τέσσερις πρώτες νότες των drums και να πεις αμέσως ποιο τραγούδι είναι. Νομίζω ότι αυτό το καταφέραμε στο «Billie Jean» και το αποδίδω στην ηχητική προσωπικότητα του τραγουδιού.

Την παραγωγή του «Billie Jean» την έκανε ο Michael Jackson με τον Quincy Jones. Όμως οι δυο τους είχαν έντονες διαφωνίες για την τύχη του τραγουδιού. Στην πραγματικότητα το τραγούδι δεν άρεσε καθόλου στον Quincy Jones, ο οποίος δεν ήθελε καν να το συμπεριλάβει στο δίσκο γιατί πίστευε ότι το θέμα του ήταν αρκετά προσωπικό αλλά και σαν τραγούδι αρκετά αδύναμο σε σχέση με τα υπόλοιπα του δίσκου. Επιπλέον, η περίφημη μπασογραμμή τού ήταν αδιάφορη ενώ ήθελε να κόψει και τα 29 δευτερόλεπτα της εισαγωγής.
Σε μία ραδιοφωνική συνέντευξη, ο Quincy Jones είπε σχετικά:
– Η εισαγωγή του «Billy Jean» είναι τόσο μεγάλη που κατά τη διάρκειά της μπορείς να ξυριστείς! Είπα ότι έπρεπε να μπούμε στη μελωδία πιο γρήγορα αλλά ο Michael είπε ότι η εισαγωγή τού προκαλεί διάθεση για χορό. Και όταν ο Michael Jackson λέει κάτι τέτοιο, οι υπόλοιποι πρέπει να βγάλουν τον σκασμό!

Σαν να μην έφταναν αυτά, ο Quincy Jones ήθελε να αλλάξει και τον τίτλο του τραγουδιού σε «Not My Lover» επειδή πίστευε ότι ο κόσμος θα μπερδευόταν με την τενίστρια Billie Jean King (όντως υπήρξανε πολλοί που πίστεψαν ότι το τραγούδι γράφτηκε γι’ αυτήν, τονίζοντας ότι ο Michael Jackson ήταν μεγάλος φαν του τένις, αλλά η προσωπική ζωή της Billie Jean King είναι γνωστή και καθίσταται απίθανος οποιοσδήποτε ισχυρισμός ότι υπήρχε κάποια ρομαντική συνάντηση με τον Jackson και να προέκυψε και παιδί). Όμως ο Michael Jackson αρνήθηκε ν’ αλλάξει τον τίτλο του τραγουδιού. Μάλιστα ζήτησε να συμπεριληφθεί και το δικό του όνομα ως συμπαραγωγού, αφού το τελικό αποτέλεσμα ήταν σχεδόν ίδιο με το demo που είχε κάνει ο ίδιος. 
Αφού έλυσαν τις διαφορές τους, ο Quincy Jones έβαλε τον Michael Jackson να κάνει τα φωνητικά overdubs τραγουδώντας σε ένα χαρτονένιο σωλήνα, μήκους σχεδόν δύο μέτρων. Τα βασικά και κλειστοφοβικά φωνητικά του τραγουδιού ηχογραφήθηκαν με μία μόνο λήψη, καθώς ο Jackson ήταν πολύ καλά προετοιμασμένος αφού καθ’ όλη τη διάρκεια της παραγωγής έκανε μαθήματα φωνητικής κάθε πρωί.
Το single του «Billie Jean» κυκλοφόρησε στις 3 Ιανουαρίου 1983 έχοντας στη β’ πλευρά τα «It’s The Falling In Love» και «Can’t Get Outta The Rain». Ήταν το δεύτερο από τα 7 Top 10 singles που βγήκαν από το δίσκο «Thriller» (είχε προηγηθεί το «The Girl Is Mine») και κέρδισε αμέσως κοινό και κριτικούς ξεπερνώντας τη χλιαρή αποδοχή που είχε συναντήσει το «The Girl Is Mine».
Στις 27 Φεβρουαρίου το «Billie Jean» ανέβηκε στο Νο 1 της Μεγάλης Βρετανίας για μία εβδομάδα.
Επιπλέον, το «Billie Jean» ανέβηκε στο Νο 1 των R&B όπου παρέμεινε για 9 εβδομάδες και ήταν το τρίτο σε πωλήσεις single όλης της χρονιάς στις Η.Π.Α. και το ένατο στη Μεγάλη Βρετανία. Επίσης, έγινε Νο 1 στην Ισπανία, Αυστρία, Γαλλία, Ιρλανδία και Καναδά, Νο 2 στη Γερμανία, Ελβετία, Ολλανδία, Νέα Ζηλανδία και Σουηδία, Νο 3 στην Ιταλία και Ολλανδία, Νο 6 στη Νορβηγία, Νο 7 στην Αυστραλία και Ιταλία, Νο 8 στη Δανία και Νο 11 στη Φιλανδία. 

Η τεράστια παγκόσμια επιτυχία που γνώρισε το «Billie Jean» επισφραγίστηκε με δύο βραβεία Grammy (1984), στις κατηγορίες Best Male Rhythm & Blues Vocal Performance και Best New Rhythm & Blues Song, και ήταν υποψήφιο και για άλλα δύο βραβεία, στις κατηγορίες Record Of The Year και Song Of The Year. Το τραγούδι κέρδισε επίσης ένα American Music Award στην κατηγορία Favourite Pop/Rock Single, ένα Billboard Music Award ως Favourite Dance/Disco 12” LP (κερδίζοντας και τον τίτλο του Black Single Of The Decade), ενώ κέρδισε και το Gift Of Music Award της National Association of Recording Merchandisers καθώς και τον τίτλο του Top International Single στα Canadian Black Music Awards όπου βραβεύτηκε και με το Black Gold Award ως το τραγούδι της χρονιάς. 
 Σε μία εποχή που τα περισσότερα μουσικά videos ήταν είτε πρωτόγονα είτε ανόητα, ο Michael εμφανίστηκε με ένα video έξυπνο, πρωτότυπο, οπτικά χορταστικό και μυστηριώδες, και το οποίο κόστισε 250.000 δολάρια, ποσό τεράστιο για εκείνη την εποχή.
Το video του «Billie Jean» ήταν το πρώτο μαύρου καλλιτέχνη που προβλήθηκε από το MTV. Μέχρι τότε το κανάλι είχε ρατσιστική πολιτική ενάντια στους μαύρους καλλιτέχνες και μάλιστα η δισκογραφική εταιρία CBS απείλησε το MTV ότι θα αποσύρει όλα τα βίντεο των καλλιτεχνών της προκειμένου να αναγκάσει το κανάλι να παίξει το «Billie Jean»!
Τη σκηνοθεσία του video ανέλαβε ο Steve Barron.

Το video του «Billie Jean» περιλαμβάνει μερικές χαρακτηριστικές σκηνές όπως αυτές που απεικονίζουν τον Michael  να εκτελεί τις χορευτικές του φιγούρες περπατώντας πάνω σε τετράγωνα που ανάβουν.
Τον Michael  παρακολουθεί ένας φωτογράφος, ο οποίος ποτέ δεν καταφέρνει να φωτογραφίσει τον τραγουδιστή, καθώς κάθε φορά που εμφανίζει τις φωτογραφίες διαπιστώνει ότι ο Michael Jackson ως δια μαγείας εξαφανίζεται.
Περπατώντας στο πεζοδρόμιο, ο τραγουδιστής εκτελεί μία γρήγορη περιστροφή, πηδά και στέκεται στα δάχτυλα του ποδιού του. Φτάνοντας σ’ ένα ξενοδοχείο, ανεβαίνει το κλιμακοστάσιο κατευθυνόμενος προς το δωμάτιο της Billie Jean. Ο φωτογράφος, φτάνοντας στο ίδιο σημείο, βλέπει τον Michael να εξαφανίζεται κάτω από τα σκεπάσματα του κρεβατιού της Billie Jean. Όμως ο φωτογράφος γίνεται αντιληπτός από την αστυνομία, η οποία και τον συλλαμβάνει επειδή κατασκόπευε το ζευγάρι.
Σ’ αυτό το video ο Michael  υιοθέτησε ένα νέο look,το δε ντύσιμο του Jackson με το μαύρο δερμάτινο κοστούμι, το ροζ πουκάμισο και το παπιγιόν, αντιγράφηκε από ένα σωρό παιδιά σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Ο Walter Yetnikoff, πρόεδρος της CBS (της δισκογραφικής εταιρίας στην οποία ανήκε ο Michael Jackson) προσέγγισε το MTV για να παίξει το video του «Billie Jean». Όταν το κανάλι αρνήθηκε να παίξει το video, ο Yetnikoff εξοργίστηκε και απείλησε ότι θα αποσύρει όλα τα video των καλλιτεχνών της CBS και ότι θα καταγγείλει δημόσια τη στάση του καναλιού απέναντι στους μαύρους μουσικούς. Έτσι το MTV όχι μόνο υποχώρησε και έπαιξε το video του «Billie Jean» αλλά, επιπλέον, το πρόβαλε συνέχεια καθώς οι λευκοί θεατές αποκρίθηκαν ενθουσιωδώς στο video, με αποτέλεσμα να πουληθούν άλλα 10.000.000 αντίτυπα του άλμπουμ «Thriller» συμβάλλοντας σημαντικά στις τεράστιες πωλήσεις του!

Like the new facebook page https://www.facebook.com/KINGMJATHENS/

Sub to the you tube channel https://www.youtube.com/user/ATHINAMJJ?feature=watch

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μάικλ Τζάκσον και Λίζα Μαρί Πρίσλει Το φιλί - Michael Jackson and Lisa Marie Presley The Kiss

Vitiligo - The Truth - Λεύκη Η αλήθεια

Michael Jackson: Timeline A look at the highlights in the life of the King of pop